Monday, January 22, 2007

Jesh! Ibitsalaisuus jatkuu myös Tanskassa!

Tai enhän mä koskaan oikeesti ibitsalla asunut, päivähoitolaisena "vaan". Hahha. Mutta joo, mä asun nykyään Tanskan Hervannassa ja Århusin Lapinkaaressa/Mikontalossa. Tää on villi rivitalo/kommuuni kasa, jossa asuu yhteensä noin 1000 tanskalaista ja kaikenmaalaista. Aamuisin täällä kiivetään bussiin bussin takaosasta ja puolen tunnin päästä koululla kivutaan ulos bussin etupäästä. Jos haluaa matkustaa kuin espanjalainen, ei maksa eli itse osta lippua laitteesta. Mutta kunnon pohjoismaalaisena ostin tänään kuukausikortin. Ja miltei pääsin osaksi SYSTEEMIÄ!

Niinkuin Suomessa, myös Tanskassa kaikilla pitää olla henk. tunnus ja nyt siis mun pitää täällä se hakea ja sit saan oman lääkärin ja ilmaisen hammashuollon ja kaikki pohjoismaiset kattavat sosiaaliedut. Ah Tanskaa.. Myös kuukausikorttiin ois pitänyt olla se numero, mut täti sanoi et kun nyt et vielä päässyt systeemiin niin hän antaa tällaisen lapun jolla voin todistaa ostaneeni sellaisen ja siten kortin kadotessa saan uuden. Sit laitettiin myös mun kuva korttiin. Se on kaunis kuva, Hannu ei avustanut järjestämällä hiuksia kuvaan.

Täällä on kylmä. Eilen tuli lunta.

Vaihtareita on tosi paljon ja meidät on jaettu tutorryhmiin. Huomenna alkaa orientaatioviikko eli Tanskalaisuutta ja bileitä. Vähän kun ois fuksi taas... Huh, mitenköhän vanha jaksaa. Mut kai mun pitää näyttää Tanskalaisille vähän mallia ;)

Tänään koko ryhmä oli retkellä Ikeassa. Jokaisen vaihtarin koti on siis samanlaistettu nyt äärimmäisellä tehokkuudella ja hinta-laatusuhteella. Kauppislaisia jo syntyessään siis :D

Nyt seuraa mun iltaohjelmassa tauko, eli italian dinner meidän kommuunikodissa. Täällä asuu 12 muuta mun lisäksi, yhteinen keittiö ja vessat jaetaan kahden muun kanssa. Aika hostellia siis, mut saa ainakin kokata sisällä. Mä laitan kuvia kodista toiv. pian.

Puss och kram! (En osaa viel Tanskaa)

2 comments:

Venlah said...

oih kuulostaa ihanalta tuo lapinkaarimainen eläminen :) mä varmaan päädyn asuun jonku espanjalaisen pelottavan mummon alakertaan... mut toivottavasti se mummo on edes kuuro. mulla on ny edessä vika työilta jota lähetään työporukalla juhliin ja huomenna vietän läksiäisiä rumassa kauniissa seurassa :) ja espanja kutsuu...

Anana said...

venla, tää on oikeesti tanskalainen getto missä mä asun. mun tutor kertoi sen tänään. mut niin asuu 1000 muutakin opiskelijaa getossa mun kanssa. hih. illalla dinner ja biilet klubbenilla. (kauppislaisten oma baari koululla)